Adger de Boer

Adger de Boer

Waarom (5x)

vragen over dagelijkse zaken, feiten en meningen

Effectief leren

dagelijksPosted by Adger de Boer Wed, March 16, 2016 12:36:14
Met mijn lean-pet op kijk ik altijd met verwondering naar andere organisatie. Mijn moeder lag laatst in het ziekenhuis en dit is wat mij opviel.
- een ziekenhuis verdient tegenwoordig geld met parkeren (1e uur gratis, hierna betalen svp)
- de bewegwijzering is een ramp (nog steeds), vol met ziekenhuis termen.
- gelukkig is er een receptiebalie (waar iemand wacht tot...)
- het rondje van de artsen is er nog steeds. Meestal bestaat de groep uit verplegers, zaalarts en co-arts en stagiaires. Als je geluk hebt loopt de specialist mee (not).
- informeren van een patient gebeurt pas indien het hele artsen team overeenstemming heeft bereikt over de behandeling ('beleid'). Mijn moeder hoorde vanaf zondag tot en met woensdag middag niets. Alleen maar vage antwoorden waarbij je het gevoel krijgt dat je een nummer bent in plaats van patient (of klant?).
- de verplegers zijn de beste en laten zien dat ze met passie voor de mens werken. Wow smiley.

Een tipje aan ziekenhuis management. Verlaat het efficiënte pad en ga effectief door het leven (zie onderaan). Voer handelingen uit die waarde toevoegen (voor de patient/klant).
Dus het rondje is misschien zeer efficient zijn voor het ziekenhuis, de patient ervaart dit als verschrikkelijk! Als je pech hebt beslist het rondje pas om 11.30 wat 'men' die dag voor je gaat betekenen.
In het geval van mijn moeder betekende deze werkwijze dat ze 72 uur in een bed heeft gelegen zonder dat het ziekenhuis een 'beleid' had gemaakt. Nee, zie 'men', eerst moet het 'beleid' 100% zijn voordat we dit gaat vertellen.
Idee: meet het aantal uur dat een patient ligt zonder dat het ziekenhuis waarde toevoegd en stel als doel om dat te verlagen smiley. Begin eens te experimenteren met het afschaffen van het rondje en zorg dat de patient om 9.00 uur al weet wat hem/haar te wachten staat die dag.

Uitkomst: de zorgkosten dalen, patient is tevreden, stakeholders (oa familie) zijn tevreden en verplegend personeel trots. En ja, dat roept natuurlijk weerstand op. Mooi, dan zijn we nog steeds betrokken!

Uitleg Effectief (bron Wikipedia)
Efficiëntie of doelmatigheid is de mate van gebruik van middelen om een bepaald doel te bereiken. (Metafoor: de korte route naar het doel.) Een proces wordt efficiënt genoemd als het ten opzichte van een norm weinig middelen gebruikt.

Effectiviteit of doeltreffendheid daarentegen geeft aan dat de uitkomst van het proces gerealiseerd wordt. (Metafoor: het doel raken.)
In tegenstelling tot efficiëntie heeft het dus geen betrekking op het proces zelf, maar op de uitkomst ervan.